Серцем Миколаївської Шевченкіани є ця щира школа над лиманом, – стверджують педагоги – учасники інтерактивного квесту.
Шевченківську дату – 205-ту річницю з дня народження Т.Г.Шевченка у нашому місті продовжують відзначати цікавими, неповторними заходами.
Зокрема, для освітян – заступників директорів з навчально-виховної та виховної роботи шкіл і ліцеїв міста на базі Миколаївської ЗОШ № 57 імені Т.Г.Шевченка провели інтерактивний квест на тему: «Пророче слово Тараса Шевченка у формуванні ключових компетентностей учнів в умовах НУШ». Це був нетиповий методичний захід – STEMівська #Шевченкіана. Його учасникам дали зрозуміти, що за вивіскою «школа імені Т.Г.Шевченка» стоять набагато глибші поняття, ніж просто «школа».
Відкриття заходу відбулось у актовому залі, де педагоги міста стали першими глядачами тільки-но змонтованого відеоролику, у рамках Першої міжнародної юрюбівки – «Гуртуймося у сяйві слів Тараса». Слушно сказати, що у листопаді 2018 року, у День української писемності і мови, акцію ініціювали миколаївські учні-шевченківці. Записали відео, в якому на фоні пам’ятника Тарасу, декламують перші рядки його поезії «І мертвим, і живим, і ненарожденним землякам моїм в Украйні і не в Украйні…». У ньому звернулись до всіх шкіл, які носять Шевченкове ім`я, долучитись до акції, і у своєму краї, на фоні пам’ятника Т.Шевченка, продовжити декламувати геніальні рядки. Попри те, що такий захід ініціювався вперше, крім багатьох шкіл України, відгукнулось шість європейських країн, звідки діти надіслали у наше місто свої відео.
Директор школи Андрій Малахов зазначив, що двері закладу завжди гостинно відкриті, і школа завжди готова ділитись своїм досвідом. Це єдиний колектив – школа-родина, де вчителі, учні, батьки – партнери. Стосунки будуються на демократичності, щирості, взаємоповазі. У колективі педагогів-шевченківців немає «рангів», крім одного – любов до дітей, любов до професії, любов до рідної школи. Вчителі на власному прикладі демонструють все те, до чого закликають своїх учнів. Вони займаються спортом, виступають у шкільному театрі, разом з дітьми на сцені співає і директор, і його заступники, і вчителі. Завжди відкриті, тож щиро раді бачити учасників семінару.
Гостя Шевченківського інтерактивного квесту Ганна Трохименко – завідувач кафедри екології та природоохоронних технологій, завідувач Екологічної лабораторії, директор НДІ «Проблем екології та енергозбереження», доктор технічних наук, #професор_НУК зазначила про важливість набутих у процесі навчання компетентностей:
«Національний університет кораблебудування ім. адмірала Макарова близько співпрацює із школою № 57 імені Т.Г.Шевченка. Ми добре розуміємо: студентів треба виховувати ще зі шкільної парти. Компетентність – набута у процесі навчання інтегрована здатність особистості, яка складається із знань, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватись на практиці. Треба виховувати різні компетентності, і навіть ті, які не вимагає майбутня професія, але ці компетентності формують освічену, всебічно розвинену особистість. Геніальну творчість Шевченка має знати кожна освічена людина. Навіть у людини, не причетної до викладання літератури, є його улюблений вірш…»
І доктор технічних наук щиро продемонструвала ці слова. Наче крилами птах вмить злетів у повітря – у бездоганній сценічній манері, що проймала до сліз, – на одному подиху прочитала напам`ять поему «Тополя». Це справило неймовірні враження!
В актовій залі гостям вручили Квест-карти, оскільки основна частина методичного семінару була побудована у вигляді активних інтелектуально-логічних ігор – квесту. Як відомо, у перекладі з англійської «quest» – означає «шукати щось, виконувати завдання». П`ятеро вчителів-шевченківців символічно перевтілились у квест-спікерів, і кожен у своєму кабінеті – початкової освіти, інформатики, української мови та літератури, англійської мови, хімії організував для гостей оригінальну пізнавальну програму.
Зокрема, це вчителі Пімахова Олена Леонідівна, Анжела Євгенівна Сердюк, Галина Миколаївна Перепелиця, Катерина Сергіївна Новікова, Ольга Дмитрівна Демченко.
Першою станцією інтелектуального маршруту став кабінет, де учасники за комп’ютерами зіграли у логічну гру на знання біографії Тараса Шевченка. Гості залишились собою задоволеними: відповіді усіх без винятку на комп’ютері завершувались листівкою зі словами: «Ви чудово пройшли вікторину! Ваша оцінка 12 балів».
Таких станцій було п’ять. Щоразу у наступному кабінеті на них вже чекав учитель-шевченківець. Учасники семінару виконали чимало цікавих дослідів, провели низку експериментів, виготовили із деталей лего картини за мотивами збірки «Кобзар» тощо. Тематика надзвичайно широка – рослини у творчості Т.Шевченка, поезія Тараса мовами народів світу, і навіть предмет хімія і поетичні образи Шевченка…Це був широчезний пласт інформації за шевченківською тематикою.
Даний захід у формі квесту перевернув з ніг на голову традиційне поняття «вчительський семінар». Я б сказала, це був остаточний реквієм по монотонних лекціях, мозолях на пальці від безперестанної писанини, нищівна розправа над консерватизмом! Учасники проявляли особисту спритність, аналітичні здібності, вони шукали цілі, досягали мету, демонстрували колегам своє вміння співпрацювати один з одним, аналізувати нову інформацію, ділитись власними навичками, застосовувати нові знання.
Наприкінці семінару гостей знову запросили до актової зали, де їх чекав перегляд постановки шкільного театру – літературно-музичної композиції про життя і творчість Великого Кобзаря. Театр викликав у глядачів шквал позитивних емоцій. Серед головних героїв – сам #Тарас_Шевченко, його мати, Доля, герої його поетичних творів. Ті, хто вперше у школі, були неабияк здивовані, що у складі акторської трупи – і учні, і педагоги.
Вражаюча реакція глядацької зали була на акапельне виконання «#Орле_сизий…». Пісню виконало чоловіче тріо у складі директора школи Андрія Малахова, вчителя інформатики Андрія Бойко, заступника директора школи Валерія Гончаренко. Цей твір ідеально вписався у загальну композицію постановки, підкресливши ще більш болючіше трагічну долю генія, тяжке його земне життя: у найдраматичнішу хвилину смерті починалося його безсмертя…Викликала захват режисерська праця, бездоганна гра акторів.
«У нас кожен вчитель – учасник процесу, – розповідає заступник директора Антоніна Чеботарьова. – Постановку підготували учні 3-11 класів. Особливо відчутна участь таких вчителів, як Олена Карпенко, Ірина Томчук. І все ж, найбільший внесок учнів 11-А класу і їх класного керівника Ірини Галушко, яка, до того ж і сценарист, і режисер. Звісно, кожен у педколективі вніс свою часточку, тому вийшло усе так по-справжньому щиро.
Було чимало дуже зворушливих моментів, коли стискалось серце…Без перебільшення, Івану Павлійчуку, Аліні Кнот, Дмитру Сербі, Ані Кафтан, Златі Рибаковій, Юлі Лісняк, Саші Лабан, Аріні Дишловенко, – пряма дорога у театральний вуз: у них сценічний талант! Можливо, оберуть зовсім іншу професію, але цей талант, що розкрив себе ще у школі, безперечно, допоможе у житті. Хочу зазначити, що у нас завжди сценарій пишеться під дітей. Бо всі діти різні, і кожен клас різний. Ми Шевченка писали під Дмитра, бо знали: це – його роль! Не уявляється цей спектакль без юних бандуристів – учнів музичної школи № 5, з якою ми співпрацюємо. І так, намистинка за намистинкою – вийшло намисто нашої любові до Тараса, чиє ім`я носить наша школа. Своїм гостям ми показали лише маленьку часточку звичайного життя нашого навчального закладу, яким пишаємось, робимо все, щоб зростала слава про нього у нашому місті та за його межами».
Завершився захід щирим спілкуванням у неформальній теплій атмосфері. Гості ділились позитивними враженнями від знайомства зі школою, отриманим на семінарі досвідом.
Распітіна Зоя Дмитрівна, заступник директора з навчально-виховної роботи Миколаївського економічного ліцею:
«Дякуємо за підтримку того духу нашого українського, дякуємо, що ви
популяризуєте творчість нашого генія – Тараса Шевченка. Що ви здібні
організатори, відповідальні гуманісти. Від дрібнички, ледь переступаючи
поріг вашої школи, завжди потрапляєш у таке сімейне, тепле дійство…»
Братошевська Світлана Вікторівна, заступник директора з навчально-виховної роботи ЗОШ № 29:
«З 57-школою імені Т.Г.Шевченка мене дуже багато зв’язувало і зв’язує,
бо починала роботу у 6-ій школі, дуже добре знаю цей мікрорайон,
достойні відгуки жителів про вашу школу. З перших років її роботи, школа
гідна поцінування. Дякую, що сьогодні я побачила STEMівського Шевченка,
STEMівську Шевченкіану. Повністю: і те, якою має бути STEM-школа імені
Шевченка, і той STEM-напрямок, якому вона слідує, і STEM-вчитель, і
STEM-діти…І зі сцени було дуже добре видно, як і вчитель, і учні, і
батьки – це одне єдине коло, яке сьогодні пов`язало таку щиру
Шевченкіану. Тому Шевченківська дата – 205-та річниця у нашому Миколаєві
продовжилась у достойному освітньому закладі. Дякуємо!»
Лукашевич Ірина Леонідівна, ЗДНВР № 30:
«Ми з різних загальноосвітніх закладів, де в кожному щось хороше своє, але побачене – не перевершити! У мене таке враження, що ви зібрали у свою школу усіх талановитих людей Миколаєва, у яких є своя родзинка. Дивишся, і думаєш, ну хіба це можливо, так розкритись…Із дрібниці проростають зерна таланту. Я вам дуже вдячна за це, колеги. Вдячна директору, заступникам директора, вчителям-шевченківцям. Розумію, організувати роботу загальноосвітнього закладу на такому рівні, – це багато зусиль. Тому щиро бажаю наснаги, натхнення.
Так тримати!»